;


Western reporters deny that the false account of a Japanese soldier influenced their reporting on comfort women

Breaking News
tags: Japan, comfort women



Before last year it is doubtful that many Japanese knew the location of Glendale, California – an L.A. suburb with a population of 200,000 known for its large Asian population and the Big Boy fast-food chain. That’s changed, thanks to an unimposing bronze statue of a young woman installed last year in a local park that has become a microcosm of the toxic history war between Japan and South Korea.

The statue was meant to commemorate the suffering of women herded into wartime Japanese brothels – and to symbolize justice denied. Since the unveiling, however, the city has been targeted by diplomatic protests, hundreds of angry letters and a lawsuit demanding its removal. Japanese nationalist politicians even say the statue has triggered discrimination against Japanese schoolchildren in America.

The dispute took a farcical turn on Oct. 21 last year when Glendale City Council heard testimony from long-winded rightist video blogger Tony Marano. Marano travelled hundreds of miles from his home and took a break from warning against nefarious communists, Koreans who “eat dogs off the street” and President Obama’s plot to turn America into a Muslim nation, to pick up the cudgel against the hated memorial.

Known among nationalist circles in Japan as the “Texas Oyaji”, Marano appeared to believe he was speaking on behalf of an entire country as he told the council that the statue “has been perceived by Japan and by the people of Japan as an insult and a slight to their honor.” He urged the council to demonstrate that the city was not “bashing” Japan by removing it.

How did it come to this – a nondescript community on the edge of Los Angeles’ massive urban sprawl becoming the focus of a struggle between two East Asian nations for the world’s sympathy, if not its conscience? If rightist revisionists are to be believed, the Asahi Shimbun is to blame.

In one of Japan’s largest lawsuits, over 8,700 people, led by Watanabe Shoichi, an emeritus professor at Sophia University, have demanded an apology from the Asahi for "spreading erroneous facts to international society.” Right-wing politicians say Japan’s flagship liberal newspaper has dragged the nation’s name through the gutter and, in the words of the lawsuit, “damaged Japanese people's honor.”

All this began when the newspaper ran a series of articles in the 1990s on Yoshida Seiji, a former Japanese soldier who said he had corralled Korean women into wartime military brothels. In the revisionist narrative, that in turn triggered the 1993 Kono Statement that acknowledged the Japanese army’s role and eventually led to the U.S. House Resolution 121 of 2007, calling on Tokyo to “formally acknowledge” and “unequivocally” apologize for the sordid episode.

Yoshida’s testimony had been discredited years ago. Starting in September 1982, he was featured in 16 articles in the Asahi through to the 1990s, by which time historians had smelled a rat. When he died in 2000, his story was widely considered bogus, even among Korean and Japanese scholars on the left. According to one Asahi editor, the issue of Yoshida’s testimony had become an impediment to reporting at the newspaper. “Readers were calling in and asking us about it.Journalists were being questioned about it repeatedly on reporting assignments,” he recalls.

Pressure for a retraction intensified after Abe Shinzo took power in late 2012. Eventually, something had to give, says the editor.“The Sankei was running articles about this once a week.” The Yomiuri too had become more aggressive. “We felt we were being pushed into a corner.” The departure of most of the reporters and senior editors at the Asahi associated with the comfort women coverage provided the opportunity for a clean break.

In August last year, the newspaper’s senior management rounded up mid-level editors and said the paper was going to bite the bullet. “They were told that it couldn’t be avoided any more,” says the editor. The reaction, he says, was “relief.” Morale was high, despite the inevitable blow to the Asahi’s prestige, but he admits: “It should have been done much earlier.” The newspaper told its 20 million readers it had been “unable to see through” Yoshida’s “fraudulent testimony.”

Right-wing critics trace the pitched political battles over the comfort women issue back to the Asahi’s coverage, and by extension blame the newspaper for Japan’s diplomatic deep freeze with South Korea. Mizuno Takaaki, a veteran Asahi correspondent who now teaches at Kanda University of International Studies, scoffs at that view. There were many soldiers’ accounts predating Yoshida’s memoir, he points out.

“I always say, Japanese journalists should be ashamed that we didn’t report it until 1991,” he says. “It is common sense that there were other accounts because there were so many former soldiers with experience of ianfu (comfort women).” He says that’s why so many ordinary Japanese people contributed to the 1995 compensation fund, set up by Japan following the Kono investigation. “Because they felt guilty about what happened, and sympathy toward the women.”

Undeterred, revisionists have spent the months since the Asahi’s summer mea culpa contending that Yoshida’s discredited testimony alone is proof that wartime sex slaves never existed. For them, the idea that Japanese imperial forces, with or without the help of local brokers, forced the women to work in frontline wartime brothels is a figment of fevered progressive imaginations.

Abe’s nationalist allies have sprayed their bile in myriad directions. Having built up a head of steam in their campaign to discredit Japan’s liberal broadsheet, they turned their attention to international critics of Japan’s wartime conduct who, they claim, had been duped by Yoshida’s testimony. The two authors of this article are among those who have been the target of smears from online activists and gutter journalists.

Aside from demanding the removal of comfort women statues in the United States and South Korea, they heaped scorn on the 2007 US House of Representatives resolution. The right found an unlikely supporter in the centrist Mainichi Shimbun, which ran an article suggesting that Yoshida’s testimony had influenced US policymakers. “The US House resolution recognizes the comfort women system as ‘forced military prostitution by the government of Japan’ and bitterly criticizes Japan, saying the system was ‘unprecedented in its cruelty and magnitude, the Mainichi said, citing “gang rape, forced abortions, humiliation, and sexual violence resulting in mutilation, death, or eventual suicide in one of the largest cases of human trafficking in the 20th century.”

The Mainichi went on to falsely claim that a document containing Yoshida’s memoirs had been attached to the draft resolution. The paper subsequently admitted that was not the case in its critique of the Asahi and review of its own coverage of the issues. In fact, the document in question was written in 2006 and attached to a memorandum explaining the comfort women issue to US congressmen.

American experts who helped draw up House Resolution 121 in 2007 agreed with the conclusion reached by a recent independent investigation into the Asahi debacle – that there was no clear evidence that Yoshida’s testimony had unfairly turned international opinion against Japan. “The Yoshida testimony, and its wide-spread errors and fabrications, is seen by ultra-rightists in Japan as a golden opportunity to reverse history and discredit the entire documentary evidence regarding the comfort women tragedy,” said Dennis Halpin of the US-Korea Institute at Johns Hopkins University, and one of the authors of the 2007 resolution.

“This new campaign to discredit the comfort women via Yoshida reminds me of [Japan’s] attempts two decades ago, when I was serving at the US Embassy in Beijing, to discredit the Nanking Massacre because of some factual discrepancies found in the late author Iris Chang's historic work The Rape of Nanking. It is classic deniers' strategy, but unlike in Europe where Holocaust deniers are limited to a fringe element, the historic deniers in Japan contain some very prominent elements from Japanese society.”

Nippon Kaigi, one of the main drivers of the apologist movement, has been compared to the freemasons and the American Tea Party movement in its creeping influence over politics and bid to rekindle lost neonationalist values. Nippon Kaigi is arguably more influential than both, with over 200 local chapters, 35,000 fee-paying members, mass petitions and a network that reaches deep into parliament. Nearly half the Japanese Diet is listed as supporters including 16 members of the Abe cabinet. Prime Minister Abe is a “supreme advisor.”

Larry Niksch, whose 2006 memorandum had been the focus of the Mainichi’s inaccurate coverage, believes the vilification of the Asahi bodes ill for the Kono statement. Having survived an investigation in 2014 that basically upheld its historical accuracy, the 1993 apology is again in Abe’s sights, says Niksch. The revisionists “take this isolated episode falsely claimed by Yoshida and try to build an argument that the falsehood of the Yoshida claim proves that there was no ‘coercive recruitment’ of comfort women anywhere in Japan's wartime empire.”

“Some revisionists state that there was a single exception regarding Dutch comfort women for a brief period of time until the Japanese military stopped it. But the whitewashing of coercive recruitment is general. Since the Kono Statement does assert that there was coercive recruitment, the history revisionists contend that the falsehood of the Yoshida claim refutes the Kono Statement; thus, the Japanese government should refute it, too.”

Niksch continues: “Prime Minister Abe tries to have it both ways. He says things that encourage the history revisionists, but he also makes statements that put some distance between himself and the revisionists. My sense is that he will not change the Kono Statement in 2015. He has said too many times that he won't change it. However, he might not oppose a move in the Japanese Diet to pass a resolution refuting the Kono Statement.”

The Sankei and the Yomiuri have demanded exactly this. The Japan News, the English-language edition of the Yomiuri, ran close to 50 articles, editorials and guest columns in late summer and fall last year slamming the Asahi, including a four-part series in which it claimed that “the Asahi’s stories on the comfort women issue over the decades have been a significant factor in the entrenchment of the distorted view that 'the Japanese military systematically and forcibly took away women to serve as comfort women' for its soldiers.”

In fact, the Kono Statement was the product of years of research by Japanese historians citing both official documents and the documented testimony of former comfort women as well as campaigning by Korean and other former military sex slaves. Likewise, as historian Yoshimi Yoshiaki points out, the discredited Yoshida memoir and Asahi’s reporting of it had nothing to do with Resolution 121 – and so said the group of experts who helped write it. The scholars were moved to make this clear after the Mainichi newspaper reported exactly the opposite after interviewing them. “All of us were astonished,” they recall in a statement released afterwards.

“We had unequivocally told the reporters that the Yoshida memoir and Asahi’s reporting of it were not factors in the consideration, drafting, or defense of the [resolution],” they said in a statement. “We emphasized that one discredited source would not form the basis of research for Congress.” In fact, they said, “There was ample documentary and testimonial evidence from across the Indo-Pacific region to support the fact that Imperial Japan organized and managed a system of sexual slavery for its military as well as for its colonial officials, businessmen and overseas workers.”

The odd sense shared by the Resolution 121 experts that the Mainichi reporters had made their minds up before they walked through the door, is one the authors of this article, Justin McCurry and David McNeill, recognize. After the Asahi’s retraction, we were approached by several Japanese news organizations asking the same question: Wasn’t the Asahi coverage of Yoshida’s testimony on the comfort women issue a major influence on reporting by foreign correspondents?

We both have a clear answer: no. Neither of us had even heard of Yoshida until this year. Over the last decade, however, we have interviewed many of these women first hand, in South Korea and elsewhere. We have visited the House of Sharing, a museum and communal refuge for the small number of surviving comfort women outside of Seoul….

Read entire article at The Asia-Pacific Journal: Japan Focus


comments powered by Disqus